Download deze bijlage als PDF:
233028_SWV R&G_bijlage 3.1 v2.pdf
d.d. 08-12-22
Indicatoren uit het waarderingskader regulier onderwijs van de Inspectie van het Onderwijs
Scholen die onder basistoezicht vallen van de inspectie, hebben hun basiskwaliteit op orde. Daarom is basiskwaliteit de eerste pijler van de basisondersteuning. Echter, niet op alle indicatoren uit het waarderingskader van de Onderwijsinspectie wordt binnen ons samenwerkingsverband nadruk gelegd. Nadruk ligt op de volgende terreinen: pedagogiek, didactiek, klassenmanagement en leerlingenzorg. Relevante specifieke indicatoren uit het waarderingskader worden hieronder vermeld.
Relevante indicatoren uit het toezichtkader
1.4 Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden.
2.4 De school met een substantieel aantal leerlingen met een leerling-gewicht biedt bij Nederlandse taal leerinhouden aan die passen bij de onderwijsbehoeften van leerlingen met een taalachterstand.
4.2 De leerlingen voelen zich aantoonbaar veilig op school.
4.4 De school heeft inzicht in de veiligheidsbeleving van leerlingen en personeel en in de incidenten die zich op het gebied van sociale veiligheid op de school voordoen.
4.5/6 De school heeft een veiligheidsbeleid gericht op het voorkomen en afhandelen van incidenten in en om de school.
4.7 Het personeel van de school zorgt ervoor dat de leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en anderen omgaan.
6.1 De leraren stemmen de aangeboden leerinhouden af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen.
6.2 De leraren stemmen de instructie af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen.
6.3 De leraren stemmen de verwerkingsopdrachten af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen.
6.4 De leraren stemmen de onderwijstijd af op verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen.
7.1 De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen.
7.2 De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen.
S7.3 De school stelt bij plaatsing voor iedere leerling een ontwikkelingsperspectief vast.
S7.4 De school volgt of de leerlingen zich ontwikkelen conform het ontwikkelingsperspectief en maakt naar aanleiding hiervan beredeneerde keuzes.
8.1 De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben.
8.2 Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen.
8.3 De school voert de zorg planmatig uit.
8.4 De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg.
8.5 De school zoekt de structurele samenwerking met ketenpartners waar noodzakelijke interventies op Leerlingniveau haar eigen kerntaak overschrijden.
9.1 De school heeft inzicht in de onderwijsbehoeften van haar leerlingenpopulatie.
9.2 De school evalueert jaarlijks de resultaten van de leerlingen.
9.3 De school evalueert regelmatig het onderwijsleerproces.
9.4 De school werkt planmatig aan verbeteractiviteiten.
9.5 De school borgt de kwaliteit van het onderwijsleerproces.
9.6 De school verantwoordt zich aan belanghebbenden over de gerealiseerde onderwijskwaliteit.